Prawo jazdy Katowice - serwis na temat nauki jazdy w Katowicach - szkoły, ceny, zasady zdawania

Aktualności:


Prawo jazdy - zmiany w przepisach (Data dodania:  2018.02.28)

W czerwcu wejdą w życie zmiany przepisów dotyczących prawa jazdy. Największa nowość polega na tym, że tak zwani młodzi kierowcy, czyli ci co mają prawo jazdy mniej niż 2 lata będą podlegać pewnym ograniczeniom. Po pierwsze taki kierowca pomiędzy czwartym a ósmym miesiącem będzie musiał zrobić 2 godzinny kurs doszkalający w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego. To nie wszystko, oprócz tego będzie musiał w tym czasie też odwiedzić ośrodek doskonalenia techniki jazdy i zaliczyć godzinne szkolenie praktyczne. Obydwa szkolenia mają w sumie nie kosztować więcej niż 300 zł. Po drugie świeży kierowca przez pierwsze osiem miesięcy prowadzenia auta będzie musiał mieć naklejoną na samochodzie z przodu i z tyłu naklejkę "zielony listek". Regulowane są też maksymalne prędkości jakie może osiągnąć kierowca przez pierwsze 8 miesięcy: w terenie zabudowanym 50 km/h, w terenie niezabudowanym 80 km/h i na autostradzie i drogach ekspresowych 100 km/h. Świeży kierowca przez ten czas nie będzie również mógł pracować jako zawodowy kierowca. Kierowców którzy w okresie próbnym dopuszczą się wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, potwierdzone mandatem lub prawomocnym wyrokiem sądu, starosta (lub prezydent miasta na prawach powiatu) będzie przedłużał okres próbny o 2 lata, wydawał skierowanie na kurs reedukacyjny oraz badania psychologiczne.

Źródło: 



Dobry moment na zapisanie się na kurs (Data dodania:  2013-03-21)

Po wprowadzeniu nowych przepisów 19 stycznia 2013 roku, szkoły nauki jazdy świecą pustkami. Nie dość, że kursanci są zdezorientowani jeśli chodzi o egzamin teoretyczny, to jeszcze doszły komplikacje przy samym zapisie na kurs. Część potencjalnych kursantów najprawdopodobniej czeka... ale tak naprawdę nic to nie da bo nic się nie zmieni. Testy są tajne i tak zostanie więc tak czy siak trzeba się nauczyć dobrze zasad ruchu drogowe. Paradoksalnie nie jest to jednak kara bo wiedza ta na pewno zaowocuje już na kursie praktycznym, potem na egzaminie no i potem podczas jazdy własnym autem. Obecnie jest tak mało chętnych na prawo jazdy że zapisując się na kurs można mieć bardzo szybko zrobione jazdy, co jest niewątpliwym plusem z racji tego że kierujący nie zapomina tego co się wcześniej nauczył. Kolejnym argumentem przemawiającym za tym że warto teraz się zapisać na kurs są niskie ceny. Szkoły nauki jazdy w celu bycia konkurencyjnym obniżyły bardzo oferowane stawki i wydaje się że taniej być nie może, a lada dzień jak przyjdą cieplejsze dni i zwiększy się popyt bardzo możliwe że ceny znowu wzrosną.

Źródło: 



Prezydent podpisał ustawę, vacatio legis do 19 stycznia 2013 r. (Data dodania:  2012.02.03)

W ubiegłym tygodniu, 19 stycznia 2012 r. - na swoim 4. posiedzeniu Senat RP przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz ustawy - Prawo o ruchu drogowym. W dniu 24 stycznia br. prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy z dnia 5 stycznia 20111 r. o kierujących pojazdami. Ustawodawca w ten sposób skutecznie przedłużył vacatio legis aktu do 19 stycznia 2013 r. Oznacza to, iż zasady zdawania egzaminów na prawo jazdy zmienią się nie w lutym 2012 r., lecz właśnie w styczniu 2013 r. Przypomnijmy - część przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami miała wejść w życie 11 lutego 2012 r. Wobec oceny, iż wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego nie były przygotowane do wprowadzenia nowego systemu, minister transportu Sławomir Nowak podjął decyzję ws. przedłużenia vacatio legis ustawy. Sejm w dniu 13 stycznia 2012 uchwalił nowelę do ustawy. I dalej posiedzenie Senatu - bez uwag i podpis prezydenta. Dzisiaj ustawa oczekuje na publikację. Wchodzące w życie 19 stycznia 2013 r. przepisy regulują m.in. zasady uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami, w tym zasady szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców, nadzoru nad ośrodkami egzaminowania i szkolenia kierowców, instruktorami, egzaminatorami oraz samymi kierowcami. Ustawa przewiduje, że osoby, które za wykroczenia drogowe zbiorą 24 punkty karne (czyli maksymalną liczbę), będą kierowane na kurs reedukacyjny, a nie - jak obecnie - na ponowny egzamin. Młodzi kierowcy, którzy po raz pierwszy uzyskali prawo jazdy kategorii B, będą przez dwa lata podlegać szczególnemu nadzorowi. Okres próbny ma być przedłużany w razie popełnienia przez nich wykroczeń drogowych. W razie popełnienia dwóch wykroczeń kierowca będzie kierowany na kurs reedukacyjny, a w przypadku popełnienia trzech - prawo jazdy zostanie mu odebrane.

Źródło:  http://news.prawodrogowe.pl



Wypadek krok od domu (Data dodania:  2012-01-10)

Kierowcy powinni pamiętać o zachowaniu środków bezpieczeństwa w każdej sytuacji i podczas każdego, nawet najkrótszego przejazdu. Jak pokazują badania, 1/3 zdarzeń drogowych ma miejsce w odległości około 1,5 km od miejsca zamieszkania*, a w sumie aż ponad połowa w odległości 8 km**. Do ponad połowy wypadków z udziałem dzieci dochodzi w odległości nieprzekraczającej 10 minut drogi od domu***. Za dużą liczbę wypadków na znanych nam trasach i krótkich przejazdach w niewielkiej odległości od domu odpowiedzialne jest rutynowe podejście kierowców do prowadzenia pojazdu - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Brak odpowiedniego przygotowania do jazdy, a w tym: zapięcia pasów, lusterek czy kontroli sprawności świateł pojazdu, to jeden z przejawów rutyny za kierownicą. Co więcej, z codzienną jazdą wiąże się pokonywanie wciąż tych samych tras, a to sprzyja jeździe bez bieżącej kontroli sytuacji na drodze. Jazda po znanym terenie daje kierowcom złudne poczucie bezpieczeństwa, co prowadzi do zmniejszonej koncentracji i sprawia, że kierowcy stają się mniej przygotowani na nagłe, nieprzewidziane zagrożenia. Gdy czujemy się bezpiecznie i zakładamy, że nic nie jest w stanie nas zaskoczyć, to nie odczuwamy potrzeby ciągłego kontrolowania sytuacji i jesteśmy zdecydowanie bardziej skłonni do sięgania po telefon czy jedzenia za kierownicą. W czasie jazdy wymagającej dużego skupienia, kierowcy bardziej uważają na to, aby niepotrzebnie się nie rozpraszać - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Tymczasem do niebezpiecznej sytuacji może dojść w każdym miejscu. Śmiertelny wypadek może zdarzyć się nawet na drodze osiedlowej czy parkingu. Tu narażone są przede wszystkim małe dzieci, które mogą zostać niezauważone podczas manewru cofania - tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Dane pokazują, że 57% wypadków samochodowych z udziałem dzieci ma miejsce w odległości około 10 minut drogi od domu, a 80% nie dalej niż w odległości do 20 minut***. Dlatego trenerzy Szkoły Jazdy Renault apelują o poprawne przewożenie najmłodszych w pojazdach oraz niepozostawianie ich bez opieki na parkingach i w pobliżu dróg. Jak zachować bezpieczeństwo podczas codziennej jazdy samochodem: - Sprawdzaj regularnie poprawność działania wszystkich świateł oraz wycieraczek. - Pamiętaj o przygotowaniu do jazdy: zawsze zapinaj pasy i upewniaj się, że fotel, zagłówek i lusterka są odpowiednio ustawione. - Nie jedź ?na pamięć?. - Uważaj na pieszych, szczególnie na osiedlowych uliczkach, parkingach oraz w pobliżu szkół czy targowisk. - Pamiętaj o zapewnieniu bezpieczeństwa dziecku, w tym o poprawnym użyciu pasów i fotelika. - Zabezpieczaj bagaż przed przemieszczaniem się w kabinie. - Ogranicz do koniecznego minimum czynności takie jak rozmowy przez telefon czy regulacja radia. - Bądź czujny, przewiduj zdarzenia na drodze. * Źródło: churchill.com ** Źródło: The National Highway Traffic Safety Administration *** Źródło: Partners for Child Passenger Safety

Źródło:  http://news.prawodrogowe.pl



Bary muszą być wyposażone w alkomaty (Data dodania:  2011-12-29)

We Francji wchodzą w życie przepisy nakazujące wszystkim nocnym barom posiadanie alkomatów do użytku klientów. Od dzisiaj ten obowiązek dotyczy 5,5 tys. nocnych lokali - barów, dyskotek czy kabaretów. Korzystanie z tych urządzeń będzie dobrowolne - będą one udostępnione na życzenie klienta. Prezydent Nicolas Sarkozy obiecał, że od przyszłego roku obowiązek posiadania alkomatów w postaci "baloników" będzie spoczywał na wszystkich właścicielach pojazdów. Przepis taki ma być wprowadzony najprawdopodobniej wiosną 2012 roku. Za brak takiego urządzenia w samochodzie będą kierowcom groziły grzywny. Po objęciu władzy w 2007 r. Sarkozy postawił sobie za jeden z celów zmniejszenie liczby śmiertelnych ofiar na drogach. Jak zauważają media, obecnie co roku w wypadkach drogowych ginie ok. 4 tys. osób rocznie. Władze chciałyby, aby ta liczba spadła do co najmniej 3 tys. Alkohol jest główną przyczyną zgonów na francuskich drogach - przyczynia się do jednej trzeciej wszystkich wypadków samochodowych. We Francji obowiązuje zakaz prowadzenia pojazdu, gdy kierowca ma 0,5 grama lub więcej alkoholu w litrze krwi.

Źródło:  http://news.prawodrogowe.pl



Karta kandydata na kierowcę (Data dodania:  2011.12.06)

Zmiany zapowiedziane w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami dotyczą także zmian w procedurach wydawania uprawnień do kierowania pojazdami. Ministerstwo Infrastruktury (dzisiaj oczywiście Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej) przygotowało projekt takiego właśnie rozporządzenia wykonawczego. Dołączyło do niego wzory dokumentów, a wśród nich całkowita nowość - Karta kandydata na kierowców. Druk ten ubiegającemu się o prawo jazdy wyda wydział komunikacji (w miejscu stałego zamieszkania). I tu może pojawić się problem, gdy kandydat będzie chciał uczestniczyć w szkoleniu poza miejscem zameldowania. Mając tę kartę zainteresowany dopiero wtedy udaje się do ośrodka szkolenia kierowców w celu zapisania na stosowny kurs.

Źródło:  http://news.prawodrogowe.pl



CORDON, zapamiętaj tę nazwę (Data dodania:  2011.12.01)

Firma Peak Gain Systems Inc. testuje najnowszą generację fotoradaru. Cordon multi-target Photo Radar System to urządzenie, które potrafi namierzyć maksymalnie 32 samochody na czterech pasach jednocześnie. Wynalazek śledzi tablicę rejestracyjną każdego auta i pokazuje na specjalnym "dymku" jak szybko jedzie - zielone podświetlenie prędkości oznacza, że kierowca nie przekroczył dozwolonego limitu, żółte oznacza, że kierowca łapie się w ustawionych widełkach prędkości, czerwone - przekroczenie prędkości i mandat. Cordon potrafi wykonywać zarówno zdjęcia całej ulicy, jak i dokładne zbliżenia tablicy rejestracyjnej samochodu jadącego zbyt szybko. Urządzenie rozpoznaje także, czy pojazd, który porusza się np. pasem dla autobusów ma prawo tam jechać. W chwili wykroczenia, system robi danemu pojazdowi dwa zdjęcia - jedno, przedstawiające całą sytuację na drodze ze zidentyfikowanymi i wyróżnionymi winnymi, oraz drugie dla każdego z łamiących przepisy z osobna (na zbliżeniu widoczna jest tablica rejestracyjna). Dzięki podczerwieni działa także w nocy. Cordon ma na pokładzie moduł GPS, który przekazuje współrzędne każdego wykroczenia wraz z obrazem - dowody złamania przepisów zapisywane są na karcie SD. Wszystkie dane zarejestrowane przez kamerę są chronione przed ingerencją specjalnym oprogramowaniem. System oferuje także możliwość zdalnego przesyłania wszystkich naruszeń do centralnej bazy danych są za pomocą Wi-Fi, 3G lub sieci WiMAX. Policjanci mogą usiąść wygodnie i oglądać w czasie rzeczywistym wszystkie wykroczenia i na bieżąco wystawiać mandaty.

Źródło:  http://news.prawodrogowe.pl



Kampania informacyjna dot. noweli o rowerzystach (Data dodania:  2011.10.12)

Wielu ekspertów już w chwili uchwalenia tzw. noweli rowerowej ustawy - Prawo o ruchu drogowym ostrzegało, iż nowe uregulowania mogą doprowadzać do wypadków. Z tym większym zadowoleniem czytamy w "Dzienniku Bałtyckim": nowe prawo, które zaczęło obowiązywać w maju br. powinno być odpowiednio rozpropagowane. Gdańsk startuje z kampanią, w ramach której rozda ogromne ilości ulotek informujących o tym, co każdy cyklista, ale i kierowca musi w związku ze zmianami wiedzieć. Chcemy z nią dotrzeć do wszystkich kierowców w Gdańsku, bo w starciu z nimi rowerzyści niestety stoją na przegranej pozycji - mówi Maciej Lisicki, wiceprezydent Gdańska ds. polityki komunalnej. Przypomnijmy: ustawodawca przywrócił wykreślony 10 lat temu przepis, dający rowerzystom przejeżdżającym prosto po ścieżce rowerowej przez skrzyżowanie pierwszeństwo przed samochodami, które skręcają i tę ścieżkę przecinają. Poszerzono też definicję samego roweru, dzięki czemu już nie tylko jednoślady mogą poruszać się po ścieżkach. - Prawo to przysługuje teraz także rowerom elektrycznym i wielośladowym. Warunkiem dla tych pierwszych jest jednak automatyczne odcinanie zasilania, gdy osiąga prędkość 25 km/h - informuje Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy. Nowe prawo zezwala, by rowerzyści jeździli po chodnikach, ale tylko wtedy, gdy ma on więcej niż dwa metry szerokości. Trzeba jednak pamiętać, że to pieszy ma tam zawsze pierwszeństwo. Z chodników miłośnicy dwóch kółek korzystać mogą także wtedy, gdy warunki atmosferyczne nie sprzyjają temu, by zajmować jezdnię, czyli podczas śnieżycy, ulewy czy silnego wiatru. Cieszyć mogą się ci, którzy na wycieczki rowerowe nie lubią wybierać się samotnie - prawo zezwala na jeżdżenie obok siebie, pod warunkiem że nie spowoduje to utrudnień dla innych uczestników ruchu. By rowerzyści mogli zatrzymywać się na skrzyżowaniach przed autami, na drogach powstawać mają specjalne śluzy oddzielające od nich zmotoryzowanych. Po prawych stronach jezdni wprowadzone natomiast zostaną pasy ruchu dla rowerów - jeżdżący nimi będą mieć pierwszeństwo przed skręcającymi autami. Dodatkowo jest zgoda na to, by na skrzyżowaniach rowery jeździły środkiem pasa. Jak tłumaczą specjaliści od drogowego bezpieczeństwa, ma to zapobiegać sytuacjom, w których samochody z premedytacją (lub nie), ale jednak zajeżdżają drogę cyklistom.

Źródło:  http://news.prawodrogowe.pl



Powstają tzw. aktywne przejścia dla pieszych (Data dodania:  2011.10.12)

System aktywnej informacji wizualnej przejścia dla pieszych APM (SAIWPP) stosowany jest w miejscach, gdzie pieszy przechodzący przez jezdnię jest szczególnie narażony na kolizję z pojazdem. Cechą charakterystyczną tego systemu jest fakt, że kierujący pojazdem otrzymuje sygnał ostrzegawczy zarówno z poziomych elementów podjezdniowych LED, jak i przystosowanego do współpracy z nimi pulsatora przy znaku pionowym D-6. Z obserwacji wynika, że kierowcy często nie stosują się do znaków informujących i ostrzegających o zbliżaniu się do przejścia dla pieszych. Na foto najniżej - znak drogowy sygnalizujący przejście dla pieszych, wraz z sygnałami ostrzegawczymi w jednym z nadmorskich miasteczek Portugalii. W centrum Rybnika oraz na całym odcinku nowo budowanej obwodnicy północnej miasta powstaną tak zwane aktywne przejścia dla pieszych. To bardzo ważna nowinka rozwiązująca problem sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych. I tak zainstalowane zostaną specjalne światła umieszczane nad pasami, uruchamiane za pomocą fotokomórki, które migają jaskrawo od chwili, kiedy pieszy pojawi się w odległości ok. 2 metrów od przejścia, aż do chwili, kiedy bezpiecznie znajdzie się po drugiej stronie jezdni. Nowoczesne urządzenia są montowane przede wszystkim w miejscach szczególnie niebezpiecznych. Jedno aktywne przejście dla pieszych to koszt około 20-30 tysięcy złotych.

Źródło:  http://news.prawodrogowe.pl



Ciężarówki a wypadki na Śląsku (Data dodania:  2011.10.12)

Śląska policja apeluje do ośrodków nauki jazdy, by kładły większy nacisk na szkolenie kierowców. Pytanie, czy posiadacze osobówek nie są na drogach bez winy? - Gdyby nie kierowcy tirów, przy zwężeniach panowałby chaos i dochodziłoby do bijatyk - odpowiada kierowca ciężarówki. Czytamy na łamach "Gazety pl Katowice". Czyli dyskusja o tym, czy większe zagrożenie na drodze powodują kierowcy tirów, czy aut osobowych trwa i jak to komentują dziennikarze - przypomina dysputę o wyższości Świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocnymi. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Niewątpliwie z szoferki osiemnastokołowej ciężarówki widać lepiej. Pytanie tylko, czy wszystko? Policja wobec statystyk wydarzeń na drogach województwa bije na alarm: kierowcy tirów i autobusów powodują coraz więcej wypadków. W całej aglomeracji w czasie wakacji kierowcy tirów spowodowali ponad 300 wypadków. To ponad 10 procent wszystkich zdarzeń drogowych w regionie. Powody zawsze te same: brak doświadczenia, nadmierna prędkość, niezachowanie odpowiednich odstępów między pojazdami oraz nieprawidłowe używanie kierunkowskazów. - Kierowcy ciężarówek często najpierw skręcają, a dopiero potem włączają kierunkowskaz. Na zasadzie: duży może więcej - mówi podinspektor Włodzimierz Mogiła z wydziału ruchu drogowego komendy wojewódzkiej w Katowicach. Dlatego policja wystosowała apel do ośrodków nauki jazdy, aby kładły większy nacisk na szkolenie kierowców tirów i autobusów. - Jeżdżący po Europie Zachodniej polscy tirowcy są niezwykle zdyscyplinowani, bo wiedzą, że tam za złamanie przepisów czekają ich wysokie mandaty. Na naszych drogach lubią sobie jednak pofolgować - mówi jeden z oficerów śląskiej policji. Zawodowi szoferzy odpierają jednak zarzuty. Przypominają, że mają tachografy, które mierzą im nie tylko czas pracy, ale i prędkość, z jaką jechali na trasie. - Policja czy inspekcja transportu drogowego kontrolują nas bez końca. Nikt przy zdrowych zmysłach świadomie na łamie przepisów - mówi Marian Rembiesa, szofer z 20-letni doświadczeniem. Jego zdaniem brakiem wyobraźni mogą pochwalić się kierowcy osobówek. Bo wyprzedzają na podwójnej ciągłej, gdyż wszędzie im się śpieszy. - Jedzie taki delikwent 150 km/godz. lewym pasem, widzi zwężenie, ale nie odpuści i wjeżdża mi przed samą maskę. Tylko matoł nie wie, że na wyhamowanie szesnastokołowego kolosa potrzebuję kupę miejsca - żali się Rembiesa. I podkreśla, że gdyby nie kierowcy tirów, przy zwężeniach panowałby chaos i dochodziłoby do bijatyk. - Bo ci w małych autkach zawsze pchają się do przodu i wpychają na siłę drugim pasem. Wystarczy go zablokować jednym wozem i ruch od razu odbywa się płynniej - podkreśla kierowca. Opinia kierowców osobówek też jest zgodna ? kierujący tirami innymi dużymi ciężarówkami, to potencjalni zabójcy. Za nic mają oni przepisy ruchu drogowego, chociażby wymuszają pierwszeństwo przejazdu, jadą zbyt szybko, co jest przyczyną wypadków. - W swych potężnych autach czują się jak bogowie, myślą, że wolno im wszystko. Zapominają, że są takimi samymi użytkownikami dróg jak inni zmotoryzowani. Dlatego to oni są sprawcami większości wypadków, szczególnie tych najbardziej tragicznych w skutkach - mówią. Jednak statystyki policyjne temu przeczą. Wg danych KG Policji w 2010 r. na prawie 39 tys. wypadków drogowych, kierowcy ciężarówek byli sprawcami niespełna 2,4 tys. tych zdarzeń czyli prawie ośmiu procent. Także statystki z pierwszego półrocza 2011 roku są podobne. Na prawie 18 tys. wypadków, kierowcy ciężarówek przyczynili się do prawie 1,1 tysiąca tych zdarzeń. To 7,7 procenta ogółem. Nadkomisarz Marcin Książkiewicz z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji tak komentuje zachowania kierowców tirów. - Ze statystyk wypadków wynika, że po kierowcach osobówek, to kierowcy tirów są druga grupą, będąca sprawcami wypadków. Wydaje się, że to najczęściej dobrzy i mający duże kwalifikacje kierowcy. Jednak w pogoni za wyższymi zarobkami, niestety zbyt często jeżdżą zbyt długo i za szybko. A to niestety staje się przyczyną wielu wypadków. Nadkomisarz Książkiewicz zwraca jednak uwagę, że często winnymi wypadków są kierowcy aut osobowych. - Zapominają oni, że przykładowo droga hamowania tira jest znacznie dłuższa od auta osobowego. Dlatego jeśli widzimy jadącą za nami ciężarówkę, to unikajmy gwałtownego hamowania. Nie zaszkodzi też, o ile zjedziemy nieco na pobocze, by ułatwić wyprzedzanie. W przypadku zderzenie osobówki z tirem, to kierowca tego pierwszego, jest najczęściej poszkodowany - dodaje Książkiewicz.

Źródło:  http://news.prawodrogowe.pl



Trzymaj się prawej strony (Data dodania:  2011.07.08)

Jadąc wielopasmową jezdnią kierowcy powinni trzymać się prawej strony. Lewy pas powinien służyć do wyprzedzania i omijania przeszkód. Wolna jazda na wewnętrznym pasie, podczas gdy zewnętrzny jest wolny, może powodować agresję wśród innych kierowców i prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Spowalnia też ruch na drodze.

Kierowcy muszą pamiętać, że dzielą drogę z innymi. Działania podyktowane naszą wygodą mogą mieć negatywny wpływ na płynność ruchu i mogą być nawet niezgodne z przepisami. Przykładem takiego zachowania jest uporczywe zajmowanie wewnętrznego pasa ruchu - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Fakt, iż kierowcy korzystają z wewnętrznego lub środkowego pasa do jazdy, wynikać może z niewiedzy lub złych nawyków - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Brytyjscy eksperci podają, że najczęściej kierowcami jadącymi środkowym pasem mimo możliwości zjazdu na pas zewnętrzny są osoby starsze oraz te, które stosunkowo niedawno otrzymały prawo jazdy*. Osoby, które niepewnie czują się podczas zmiany pasa przy dużym natężeniu ruchu, mogą zajmować lewy pas wcześniej przy nadarzającej się okazji jeśli planują skręt w lewo. To jednak taktyka, która może zaburzać płynność jazdy, jeśli dany kierowca jedzie poniżej górnej granicy prędkości, a inni nie mają możliwości wyprzedzenia - wyjaśniają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Innym powodem może być zły stan nawierzchni prawego pasa. Na zewnętrznym pasie często występują koleiny spowodowane ruchem pojazdów ciężarowych, jazda w nich sprawia trudność i tym kierowcy mogą tłumaczyć potrzebę jazdy po pasie wewnętrznym.

Co zrobić, gdy na naszej drodze pojawi się kierowca uporczywie jadący wewnętrznym pasem? Nie wolno wymuszać zjazdu na sąsiedni pas. Kierowcy nie powinni dawać sygnałów świetlnych ani trąbić. Niedopuszczalne jest też straszenie kierowcy poprzez zbyt bliskie podjeżdżanie do jego pojazdu, gdyż to może powodować zagrożenie. Kierowca jadący z przodu może nagle zmienić pas ruchu bez zachowania odpowiednich środków ostrożności i narazić siebie i innych na niebezpieczeństwo - tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Jeśli mamy możliwość wyprzedzenia kierowcy blokującego pas, należy zwolnić do momentu uzyskania miejsca do wykonania manewru wyprzedzania. Należy pamiętać, że dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na jezdni jednokierunkowej oraz na dwukierunkowej, gdy do jazdy w jednym kierunku przeznaczone są dwa pasy (teren zabudowany) lub trzy pasy - w przypadku drogi poza terenem zabudowanym (kodeks drogowy, art. 24, ust. 10). Kodeks drogowy nakazuje jazdę jak najbliżej prawej krawędzi jezdni (art. 16, ust. 4) oraz jazdę z prędkością nieutrudniającą jazdy innym (art. 19, ust. 2, pkt. 1). Jazda lewym lub środkowym pasem w przypadku gdy wolny jest pas prawy może zatem skutkować mandatowi.

Źródło:  http://news.prawodrogowe.pl



Fałszywy instruktor nauki jazdy (Data dodania:  2011.07.08)

Jak podaje Komenda Miejska Policji w Ostrołęce - właścicielka szkoły kierowców złożyła zawiadomienie o przestępstwie krótkotrwałego użycia na jej szkodę samochodu szkoleniowego. Do zdarzenia doszło kilka dni wcześniej, kiedy to do czekającej w samochodzie nauki jazdy kursantki wsiadł fałszywy instruktor. Mężczyzna przedstawił się i poinformował młodą dziewczynę, że dziś on będzie z nią jeździł. Dziewczyna nie podejrzewając podstępu wykonała polecenie "instruktora" i pojechała z nim w rejon cmentarza komunalnego w Ostrołęce. Gdy byli na miejscu kazał kursantce zaczekać chwilę a sam udał się na cmentarz. Kiedy rzekomy instruktor powrócił do samochodu, polecił dziewczynie jechać w kierunku miasta. W między czasie z kursantką skontaktował się telefonicznie prawdziwy instruktor i dziewczyna wiedziała już, że w samochodzie znajduje się lipny trener, który wykorzystując moment zatrzymania się przed przejściem dla pieszych wysiadł z samochodu i oddalił się w nieznanym kierunku. W trakcie kolejnych nauk jazdy z prawdziwym instruktorem, kursantka zauważyła i rozpoznała mężczyznę rzekomego instruktora. Zatrzymanym mężczyzną okazał się Sławomir B., mieszkaniec Ostrołęcki. W tej chwili oczekuje w policyjnym areszcie na wykonanie z nim dalszych czynności w sprawie.

Źródło:  http://news.prawodrogowe.pl



TWÓJ KAC MOŻE KOSZTOWAĆ CZYJEŚ ŻYCIE (Data dodania:  2011.06.30)

21 czerwca br. KRBRD rozpoczęła ogólnopolską kampanię społeczną o charakterze edukacyjno- informacyjnym "Nie jedź na kacu. Włącz myślenie". Prowadzenie pojazdu na kacu, to po prostu jazda pod wpływem alkoholu. Statystyki policyjne wskazują, że najwięcej wypadków spowodowanych przez pijanych kierowców odnotowuje się latem, w weekendy, do godzin południowych. Z najnowszych badań TNS OBOP dla KRBRD wynika, że polskim kierowcom i ich pasażerom brak wiedzy o czasie działania alkoholu na organizm.

Źródło:  http://news.prawodrogowe.pl



Główna przyczyna wypadków to - PRĘDKOŚĆ! (Data dodania:  2011.06.17)

Ministerstwo Infrastruktury: Na polskich drogach rozgrywa się horror. W żadnym kraju Unii Europejskiej tyle osób nie pada ofiarą wypadków, co w Polsce. W bezsensowny sposób traci życie kilka tysięcy osób rocznie, a kilkadziesiąt tysięcy zostaje rannych. Nie miejmy złudzeń. Efekty nie przyjdą, jeśli nie zmienią się postawy społeczne i sami nie przekonamy się, że bezpieczna jazda nam wszystkim się opłaca. Pirat drogowy to dla większości z nas mężczyzna w wieku 20-25 lat, jadący sportowym samochodem szybciej niż 200 km/h, kierujący pojazdem pod wpływem alkoholu lub narkotyków. To jednak nieprawdziwe wyobrażenie. Badania Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dowodzą, że wypadki powodowane są najczęściej przez doświadczonych i pewnych siebie kierowców, którzy regularnie przekraczają przepisową prędkość o 20-30 km/h. Główną i najgroźniejszą przyczyną wypadków jest niewłaściwa prędkość jazdy. Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że aż 85% polskich kierowców regularnie przekracza limit prędkości. Co zaskakujące, do wypadków dochodzi najczęściej na prostej drodze, przy odpowiedniej widoczności i dobrych warunkach jazdy. Większość kierowców wówczas przyśpiesza, doprowadzając często do tragedii.

Ilość wypadków w zależności od warunków atmosferycznych W czasie badań zorganizowanych na zlecenie KRBRD okazało się, że osoby, którym zdarzało się jeździć 220 km/h, nie uważają się za złych kierowców. Równie dobrą samoocenę mieli ci, których kilkakrotnie ukarano mandatami za zbyt szybką jazdę. Prędkość nadal kojarzy nam się przede wszystkim z męstwem, siłą i odwagą. Pozwala oderwać się od problemów i odpocząć psychicznie. Aż 45% polskich kierowców odczuwa radość przy szybkiej jeździe samochodem, co oznacza, że Polacy, jak żaden inny naród, kochają prędkość. Wszystko to sprawia, że prawdziwe pozostaje przysłowie, że mądry Polak po szkodzie.

Miejsca w których najczęściej dochodzi do wypadków Rozsądna jazda to mniej osobistych tragedii, większy komfort życia, a także niższe koszty społeczne. Jeśli chcemy urzeczywistnić marzenie o bezpiecznych drogach, musimy stać się dojrzałym społeczeństwem, które wyżej niż emocje stawia odpowiedzialność. Istnieje prosta zależność pomiędzy średnią prędkością jazdy, a liczbą wypadków i ofiar śmiertelnych. Australijscy badacze obliczyli, że jeśli obniży się przeciętną szybkość jazdy o 5%, to liczba wypadków zmaleje o 10%, a wskaźnik śmiertelności spadnie aż o 20%. To znaczy, że wystarczy lekko odpuścić pedał gazu, aby zapobiec wielu ofiarom śmiertelnym. Więc skoro nieznacznie korygując prędkość można uratować życie co piątej osobie, to czy nie warto zmienić swojego postępowania?

Źródło:  http://news.prawodrogowe.pl



Wyłudzone prawo jazdy (Data dodania:  2011.06.06)

Policjanci Komendy Powiatowej Policji w Lubaczowie prowadzą czynności w sprawie wyłudzenia z Wydziału Komunikacji Starostwa w Lubaczowie prawa jazdy. Podejrzanym jest mieszkaniec Cieszanowa, 29-letni kierowca, który otrzymał prawo jazdy, mimo iż wcześniej zabrali mu je norwescy policjanci. Przy pomocy Biura Międzynarodowej Współpracy udało się ustalić, że mężczyzna w lutym ub. roku został zatrzymany w Norwegii przez tamtejszych funkcjonariuszy, stwierdzono stan nietrzeźwości i zostało mu zabrane prawo jazdy. Kilka miesięcy później, już w Polsce kierowca w wydziale komunikacji złożył oświadczenie, że prawo jazdy zgubił. Otrzymał nowy dokument. Z kolei w Zielonej Górze prokurator rejonowy skierował do sądu akt oskarżenia przeciwko 38-letniemu mężczyźnie (mieszkającemu na terenie Niemiec). Oskarżony w 2008 roku złożył ? mimo pouczenia o odpowiedzialności karnej za składane oświadczenie - otóż przedłożył pracownikowi Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta wniosek o wydanie wtórnika dokumentu prawa jazdy kat. B wraz z pisemnym fałszywym oświadczeniem, iż dokument nie został mu zatrzymany. W trakcie procedury wydawania nowego prawa jazdy okazało się jednak, że poprzedni dokument został zabrany oskarżonemu przez policję i złożone przez niego oświadczenie mija się z prawdą. Oskarżonemu grozi kara do 3 lat pozbawienia wolności. Wyłudzenie dokumentu prawa jazdy pod pozorem jego zagubienia, w sytuacji, kiedy uprawnienia zostały odebrane, jest przestępstwem ściganym z urzędu.

Źródło:  http://news.prawodrogowe.pl



Nowela rowerowa wchodzi w życie (Data dodania:  2011.05.27)

W życie wchodzi zmieniony kodeks drogowy - donoszą media. Polscy rowerzyści dołączyli do Europy - komentują politycy. W najbliższym czasie zmieni się też taryfikator mandatów, właśnie w zakresie nowych zasad ruchu drogowego. Na drogach pojawią się pasy ruchu przeznaczone dla rowerów (część jezdni specjalnie oznaczona dla cyklistów) często prowadzące do śluz rowerowych (to miejsce, które na skrzyżowaniu pozwoli bezpiecznie zatrzymać się rowerzystom i je opuścić). Znowelizowany kodeks pozwala też rowerzystom, motorowerzystom i motocyklistom korzystać na rondzie ze środkowej części, a nie tylko skrajnej prawej, pasa. Rowerzysta przed skrzyżowaniem będzie mógł wyprzedzać wolno jadące pojazdy z prawej strony. Cykliści zyskują też prawo do podróżowania obok siebie, jeśli nie utrudnia to ruchu innym pojazdom. Marcin Chłodnicki - prezes Stowarzyszenia Rowerowego MTB Kielce komentuje: Przepisy (...) nie są niczym nowym. Podobne obowiązują na zachodzie Europy i stamtąd też je ściągnięto. Problem jednak w tym, że nawet najlepsze prawo czasem jest nie do wyegzekwowania. Nie tylko brakuje odpowiedniej infrastruktury do korzystania z tych praw, bo szwankuje też mentalność i kultura poruszania się po drogach zarówno kierowców, jak i rowerzystów. Nowe prawa na drodze więc cieszą, ale myślę, że są nieco na wyrost. Najpierw trzeba by popracować nad kulturą zachowania na drodze i zadbać o lepszą ich jakość. Posłowie PO: Łukasz Gibała i Ewa Wolak przekonywali na konferencji prasowej w Sejmie, że nowelizacja - zgodnie z postulatami rowerzystów - dostosowuje polskie przepisy dotyczące ruchu rowerowego do standardów unijnych. Jak podkreślali, ma ona przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo polskich rowerzystów.

Źródło:  http://news.prawodrogowe.pl



Piesi giną - niestety jesteśmy na pierwszym miejscu (Data dodania:  2011.05.24)

Wśród wszystkich krajów Unii Europejskiej, Polska jest na pierwszym miejscu pod względem liczby pieszych ginących w wypadkach drogowych (dane Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Drogowego ETSC). W badanym okresie od roku 2001 do 2009, w krajach UE na drogach zginęło 80,8 tys. pieszych. Polska ma w tej liczbie rekordowy, niechlubny udział aż 20 proc. Na przestrzeni lat, branych pod uwagę w raporcie, sytuacja na naszych drogach poprawiła się nieznacznie, w porównaniu do innych krajów. U nas liczba ofiar wypadków spadła o ok. 20 proc., podczas gdy w najlepszej pod tym względem Portugalii aż o 56 proc. W raporcie czytamy też o danych za rok 2009. W Polsce w tym czasie życie straciło 1 467 pieszych. Tymczasem na Cyprze zginęło zaledwie 9 osób, a w Finlandii 30. Przykład wielu krajów pokazuje, że najlepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie wysokich mandatów za największe wykroczenia. Obecnie najwyższą karą za nadmierną prędkość jest 500 zł mandatu i 10 punktów karnych, niezależnie od tego czy w mieście jedziemy 100 czy 180 km/h. Innym ważnym czynnikiem wpływającym na wysoką śmiertelność wśród pieszych i rowerzystów jest brak odblaskowych elementów na ubraniach czy właściwego oświetlenia na rowerach. Po zmroku takie osoby są zauważane przez kierowców zbyt późno, kiedy często nie ma już czasu na reakcję.

Źródło:  www.news.prawodrogowe.pl



Kupił prawo jazdy (Data dodania:  2011.05.24)

Jedno fałszywe prawo jazdy i sześć powiązanych z tym osób - taki efekt rutynowej kontroli drogowej prawdopodobnie znajdzie swój finał w sądzie. Zatrzymani usłyszą zarzuty, a policjanci będą sprawdzać w jaki sposób doszło do przerobienia dokumentu. W nocy policjanci z koszalińskiej drogówki zatrzymali do kontroli kierowcę skody. Mężczyzna okazał im niezbędne dokumenty. Mundurowych zaniepokoił blankiet prawa jazdy, gdyż wyglądał na niedokładnie sklejony. Policjanci sprawdzili kierowcę w systemie i okazało się, że 39-latek nigdy nie posiadał uprawnień do kierowania. Mężczyzna został zatrzymany, a sfałszowany dokument zabezpieczony. Sprawą zajęli się policjanci z Wydziału do Walki z Korupcją i Przestępczością Gospodarczą Komendy Miejskiej Policji w Koszalinie. Ustalili, że 39-latek nabył dokument za 4 tysiące złotych. Nigdy nie posiadał uprawnień do kierowania i stwierdził, że łatwiej będzie kupić prawo jazdy. Fałszerstwo wyszło na jaw przy pierwszej kontroli drogowej, do jakiej 39-latek został zatrzymany. Nie zdawał sobie sprawy, że w policyjnych bazach danych łatwo ustalić status każdego kierowcy i numery posiadanych przez niego dokumentów. Policjanci z Wydziału PG jeszcze tego samego dnia zatrzymali pięć osób powiązanych z przerobionym prawem jazdy. Ustalili, że 39-latek skontaktował się z kolegą z pracy, który zadeklarował możliwość załatwienia dokumentu. W ten sposób zapłacone pieniądze przeszły przez cały łańcuszek powiązanych ze sobą osób, a ostatnia z nich otrzymała 3 tysiące złotych za usługę. Policjanci sprawdzają, kto jest ostatnim ogniwem i przerobił zakupione prawo jazdy. Dziś wszyscy zatrzymani usłyszą zarzuty. 39-letni kierowca odpowie za posłużenie się fałszywym dokumentem, a pozostałe pięć osób za pomocnictwo w tym procederze. Za takie przestępstwo grozi do 5 lat pozbawienia wolności.

Źródło:  www.news.prawodrogowe.pl





Polecamy:



prawo jazdy


Strona główna
polska wersja serwisu prawa jazdy english version die Deutsche Version
Aktualności:
Prawo jazdy - zmiany w przepisach:
W czerwcu wejdą w życie zmiany przepisów dotyczących prawa jazdy. Największa nowość polega na tym, że tak zwani młodzi kierowcy, czyli ci co mają prawo jazdy mniej niż 2     >> więcej

Dobry moment na zapisanie się na kurs:
Po wprowadzeniu nowych przepisów 19 stycznia 2013 roku, szkoły nauki jazdy świecą pustkami. Nie dość, że kursanci są zdezorientowani jeśli chodzi o egzamin teoretyczny, t     >> więcej

Polecamy:
Ciekawe linki
statystyka     wszelkie prawa zastrzeżone - Prawo jazdy Katowice